روز «شنبه» به‌عنوان روز تعطیل جایگزین «پنجشنبه» شد وزیر خارجه بر تسریع اجرای توافقات روسای جمهور ایران و تاجیکستان تاکید کرد سخنگوی شورای نگهبان از برگزاری انتخابات در ۸ حوزه انتخابیه به صورت تمام الکترونیک خبرداد فرمانده گروه ۴۴۴ مهندسی رزمی: امنیت پایدار سطح کشور مدیون جانفشانی‌های شهدا است آیت‌الله علم‌الهدی: مادر محور هویت‌آفرین خانواده است | تربیت و انسان‌سازی، رسالت ذاتی هلال احمر فرمانده نیروی زمینی ارتش: برآورد کرده‌ایم انسداد مرز شرق کشور در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پایان برسد سرلشکر موسوی در مشهد: با عملیات وعده صادق و طوفان‌الاقصی عمر رژیم صهیونیستی زودتر به پایان خواهد رسید + ویدیو نماینده تل‌آویو در سازمان ملل: آیا اکنون زمان مناسبی برای اعمال محدودیت‌ بر تسلیحات اسرائیل است؟ تروریست‌ها هفت کارگر پاکستانی را در گوادر کشتند دیدار جمعی از قاریان قرآن عازم حج تمتع با رهبر معظم انقلاب اسلامی + فیلم آیت‌الله علم‌الهدی: تولد فرزند، نقطه عطف زندگی زناشویی است | «فرهنگ‌سازی» و «حمایت»، دو راه حل بحران افزایش سن ازدواج طرح سامان‌دهی کارکنان دولت یکشنبه (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) در کمیسیون اجتماعی بررسی می‌شود تمایل ۵ کشور اروپایی برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین اردوغان: اسرائیل در تلاش است جنگ را به کل منطقه گسترش دهد آمادگی ۱۸ هزار و ۶۰۰ عامل اجرایی برای برگزاری دور دوم انتخابات در خراسان‌رضوی + فیلم سخنگوی وزارت خارجه روسیه: زلنسکی خائن است رئیس‌جمهور چین وارد بوداپست شد اعتراف بایدن به استفاده از بمب‌های آمریکایی برای کشتار غیرنظامیان در غزه وزارت ارتباطات از ارائه ۵۰۰ خدمت دولتی به صورت هوشمند خبرداد پروژه فیبر نوری منازل و کسب کار استان قم با حضور رئیسی افتتاح شد
سرخط خبرها

مذاکرات وین ۸  آذرماه از  سرگرفته می‌شود

  • کد خبر: ۸۶۷۸۳
  • ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰
مذاکرات وین ۸  آذرماه از  سرگرفته می‌شود
تعیین زمان مشخص از سرگیری مذاکرات وین، در روز‌ها و ماه‌های گذشته، مهم‌ترین گام برای حرکت به سوی ایجاد شرایطی به منظور احیای توافق هسته‌ای تلقی می‌شود، گفته می‌شود که این مذاکرات ۸  آذرماه آغاز خواهد شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ شامگاه چهارشنبه ۱۲ آبان، علی باقری کنی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان، در صفحه شخصی خود در توئیتر درباره زمان آغاز از سرگیری مذاکرات هسته‌ای وین به منظور احیای برجام نوشت: «در تماس تلفنی با آقای انریکه مورا، آغاز مذاکرات با هدف لغو تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی، روز ۸ آذر در وین مورد موافقت قرار گرفت.»

تعیین زمان مشخص از سرگیری مذاکرات وین، در روز‌ها و ماه‌های گذشته، مهم‌ترین گام برای حرکت به سوی ایجاد شرایطی به منظور احیای توافق هسته‌ای تلقی می‌شود و خود ماحصل گفتگو‌های فشرده ایران با کشور‌های عضو برجام و خاصه اتحادیه اروپا به عنوان میانجیگر این توافق بین المللی است. اما در کمتر از یک ماه مانده به زمان تعیین شده برای آغاز دور هفتم مذاکرات وین، ایران بار دیگر مواضع خود را به وضوح اعلام کرده است. توضیح آنکه در جریان سفر استانی هیئت دولت به سمنان، رئیس جمهور طی سخنرانی درباره مذاکرات بین المللی، با بیان اینکه مذاکره مد نظر ما یک مذاکره «نتیجه محور» است، گفت: همان طور که پیش‌تر اعلام کرده ایم، میز مذاکره را ترک نخواهیم کرد.

آیت ا... سیدابراهیم رئیسی با بیان اینکه در مقابل زیاده خواهی‌هایی هم که منجر به تضییع منافع ملت ایران می‌شود، ایستادگی می‌کنیم، افزود: ما به هیچ عنوان از خواسته بحق ملت ایران یا همان چیزی که به روشنی اعلام کردیم، یعنی رفع تحریم‌های ظالمانه، کوتاه نخواهیم آمد.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به تعیین زمان بندی برای مذاکرات، بیان کرد: ما مشخصا از منافع ملت ایران به هیچ عنوان عقب نشینی نخواهیم کرد و هم زمان، هم رفع تحریم‌ها و هم خنثی سازی تحریم‌ها را دنبال خواهیم کرد.

نقش آفرینی آژانس بین المللی انرژی اتمی در مذاکرات وین

بدون شک آغاز دور هفتم مذاکرات هسته‌ای وین، نخستین گام عملی و مقدماتی به منظور احیای برجام است و این به معنای احیای توافق هسته‌ای نیست. عوامل بسیاری در نتیجه بخش بودن مذاکرات هسته‌ای وین دخیل است و یکی از آن‌ها نحوه ادامه همکاری‌های ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس، روز پنجشنبه، ۱۳ آبان، در گفتگو با «سی ان ان»، درباره آمادگی طرفین برای از سرگیری مذاکرات وین گفت: می‌دانم که همه طرفین می‌گویند خواهان بازگشت هستند، اما این بازگشت برای هر بازیگری ممکن است معنای متفاوتی داشته باشد. ما باید ببینیم که هر یک از طرفین برای بازگشت به چه چیزی نیاز دارند. ما نیز باید ضمانت کنندگان این روند باشیم. عزم برای بازگشت وجود دارد، اما انجام آن آسان نیست.

وی در ادامه در ارزیابی همکاری‌های اخیر آژانس با ایران گفت: بازرسی‌های آژانس از ایران «تضعیف» شده است و در چنین شرایطی، انجام این کار برای ما به شدت دشوار شده است. ما نیاز به دسترسی بیشتری داریم و بدون ما توافقی وجود نخواهد داشت. باید راستی آزمایی انجام دهیم و بدون راستی آزمایی، قدرت‌های جهانی بی آنکه از شرایط موجود اطلاعی داشته باشند، چگونه می‌خواهند وارد مذاکرات شوند؟ به دنبال این اظهارات گروسی، آنه کلر لجندر، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، در نشست مطبوعاتی خود با خبرگاران گفت که رایزنی‌ها برای ارائه پاسخ به ایران به دلیل آنچه «عدم همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی» خواند، ادامه خواهد یافت. وی در این باره گفت: ما به همراه شرکایمان به دقت مراقبیم که ایران به تعهداتش احترام بگذارد و به رایزنی برای ارائه پاسخ ادامه خواهیم داد.

آمادگی چین و روسیه

چگونگی بازیگری چین و روسیه در روند مذاکرات هسته ای، دیگر عامل مهمی است که در نتیجه بخش بودن مذاکرات وین اثرگذار خواهد بود. طبق گزارشی که وزارت خارجه چین از مکالمه تلفنی ما ژائو، معاون وزیر امور خارجه این کشور، با سرگئی ریابکوف، همتای روسی اش، در این باره ارائه داده است، چین و روسیه آماده ادامه دادن تعامل استراتژیک با یکدیگر هستند و به طور مشترک به پیشبرد حل وفصل سیاسی مسئله هسته‌ای ایران کمک خواهند کرد.

نباید مشتاق مذاکره باشیم

بیژن مقدم، تحلیلگر مسائل بین المللی، در گفتگو با «نامه نیوز» درباره آینده مذاکرات وین گفت: دو ماه است که دولت آقای رئیسی روی کار آمده است و فرض کنیم می‌خواهد از مذاکره قطع امید کند؛ البته این به آن معنا نیست که مذاکره نمی‌کند؛ قطعا مذاکره در دستورکار وزارت خارجه دولت آقای رئیسی است، اما شرایط و وضعیت اقتصاد را موکول به نتیجه مذاکره نمی‌کند و کار‌ها و اولویت‌های خودش را پیش می‌برد. بهتر است به دولت زمان بدهیم و نتیجه را ببینیم.

اگر مذاکرات به نتیجه برسد، ممکن است در شرایط اقتصادی اتفاقاتی بیفتد، اما تجربه نشان می‌دهد که آن‌ها اجازه چنین اتفاقاتی را نمی‌دهند پس باید راه‌های دیگری را آزمود. مردم امروز درک می‌کنند که مذاکرات و توافق حاصل از مذاکرات برای ما آورده‌ای نداشته است. دولت و مجموعه حاکمیت نباید خودش را مشتاق به مذاکره نشان دهد، چون تجربه گذشته را داریم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->